برنامه استراتژیک

تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۰۹:۳۱| تعداد بازدید: 198

برنامه استراتژیک

برنامه ­ریزي استراتژیک بستر و چارچوبی براي عملی کردن تفکر استراتژیک و هدایت عملیات براي رسیدن به هدف و نتایج مشخص می­ باشد. به عبارتی برنامه ریزي استراتژیک تلاشی سازمان یافته براي تصمیم ­گیري بنیادین و انجام اقدامات اساسی است که سرشت و سمت­ گیري فعالیت­ هاي سازمان را در چارچوب قانونی شکل می ­دهد.

 

نقاط قوت

  • حمایت ریاست محترم دانشگاه از دانشکده
  • وجود اعضای هیأت علمی جوان و توانمند
  • وجود آزمایشگاه های تخصصی در دانشکده
  • امکان گسترش آزمایشگاه ها
  • حاکمیت اخلاق مداری و تکریم ارباب رجوع
  • وجود بستر مناسب برای هماهنگی برون بخشی
  • وجود زیرساختهای مناسب آموزش مجازی در دانشگاه
  • تفویض اختیار تصویب طرح های تحقیقاتی از سوی معاونت محترم آموزشی، تحقیقات فناوری
  • وجود مراکز تحقیقاتی در دانشگاه
  • امکان تعامل و همکاری خوب با معاونت های دانشگاه
  • وجود آزمایشگاه جامع تحقیقات در دانشگاه
  • انتشار مجله پژوهشی در حیطه بهداشت و علوم پزشکی
  • وجود مرکز مهارت های بالینی در دانشگاه
  • دسترسی به بانک های اطلاعاتی معتبر بین المللی
  • وجود مرکز Population Lab
  • انجمن علمی بهداشت
  • امکان راه اندازی هسته های پژوهشی در سیستم بهداشتی
  • تصویب و ابلاغ موضوع مرجعیت علمی دانشگاه در حوزه بهداشت عمومی توسط وزارت متبوع

نقاط ضعف

  • تکمیل نبودن چارت سازمانی دانشکده
  • کمبود نیروی هیأت علمی
  • کمبود نیروی کارشناس
  • کمبود فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی
  • عدم وجود سایت های تخصصی (کتابخانه، رایانه)
  • عدم تخصیص ردیف بودجه مناسب
  • ضعف پژوهش در سیستم بهداشتی (HSR)
  • ضعف سیستم نظارتی منسجم جهت ارزیابی اساتید
  • کمبود امکانات رفاهی برای اساتید، دانشجویان
  • کمبود تجهیزات آزمایشگاهی
  • ارتباط ضعیف با صنایع و عرصه های خدماتی خارج از دانشگاه
  • محدود بودن تعداد رشته های تحصیلی
  • فقدان دوره تحصیلات تکمیلی در دانشکده
  • کمبود امکانات کمک آموزشی
  • کمبود امکانات در مراکز آموزشی عملی (کارآموزی در مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت)
  • ضعف آموزش در بخش های کارآموزی
  • ضعف در حوزه توانمندسازی اساتید هیأت علمی
  • ضعف دانشکده در دستیابی به اهداف بسته های طرح تحول
  • ضعف در فعالیت های آموزشی نوآورانه و المپیادهای علمی
  • ضعف در شناسایی، توانمندسازی و معرفی دانشجویان جهت استفاده از سهمیه های استعداد درخشان
  • مشارکت ضعیف دانشجویان در دفتر توسعه آموزش دانشکده و مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه

فرصت ها

  • سیاست دولت مبنی بر توسعه تحصیلات تکمیلی
  • سیاست دولت برای حرکت دانشگاه ها به سمت نسل سوم
  • حمایت وزارت بهداشت از همکاری های آموزشی بین المللی
  • تعامل سازنده با سایر دانشگاه های کلان منطقه 9
  • همجواری با کشورهای همسایه شرقی جهت ارائه خدمات
  • وجود زمینه های تحقیقاتی و مشکلات عمده بهداشتی در سطح شهرستان و منطقه
  • همجواری با صنایع متعدد از جمله قطب معدنی کشور
  • لزوم توسعه رشته های تحصیلی جدید با توجه به سند توسعه ملی
  • امکان استفاده از داده های سلامت ثبت شده در سایر سازمان ها
  • وجود خیرین سلامت جهت توسعه و تقویت زیرساخت های بهداشتی
  • امکان جذب دانشجوی خارجی
  • امکان استفاده از بسترهای ارتباط جمعی

تهدیدها

  • اختصاص ناکافی بودجه به توسعه زیرساخت های بهداشتی
  • اولویت دادن بخش درمان بر آموزش و بهداشت در سطح وزارتی
  • کم بودن ردیف های استخدامی برای رشته های بهداشتی
  • حاشیه نشینی و پراکندگی جمعیت در منطقه تحت پوشش
  • فرهنگ استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی
  • تعامل ناکافی صنایع موجود در امر آموزش، پژوهش و خدمات مشاوره¬ای
  • توجه ناکافی به برنامه های ایمنی و بهداشت شغلی در برنامه های کلان ملی
  • فاصله نزدیک با کلان شهر مشهد
  • مستقل نبودن کمیته جذب اعضاء هیات علمی

اهداف بلند مدت و کوتاه مدت دانشکده بهداشت

  • بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و اداری مالی متناسب با رسالت و اهداف دانشکده
  • توسعه کمّی رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی
  • ارتقاء شاخص­ های پژوهش و فناوری دانشکده
  • افزايش درآمدهاي اختصاصي، تأمين منابع مالي مورد نياز و ارتقاء بهره­ وری منابع
  • افزايش ارتباطات و همكاري‌هاي آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای با سازمان‌ها و دانشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور
  • بهبود ساختار فیزیکی و تجهیزات آموزشی و پژوهشی
  • بهبود سیستم ارزشیابی درون دانشکده‌ای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و عملکرد اعضاء هیأت علمی و کارکنان
  • افزایش میزان مشارکت، رضایت و انگیزش تحصیلی دانشجویان
  • فراهم کردن محيط سازماني تقويت كننده فرهنگ مشاركت، دانش محوری، خلاقیت و كار تيمي و افزایش سطح رضایت شغلی و انگیزش در اعضای هیأت علمی و کارکنان