همزمان با روز جهانی بدون دخانیات اعلام شد:

دخانیات سالانه جان بیش از 8 میلیون نفر را در سرتاسر جهان می گیرد

تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۰۸:۲۵ | تعداد بازدید: 86

هر ساله ۳۱ می مصادف با ۱۰ خرداد ماه، روز جهانی و ملی بدون دخانیات نام گذاری شده است. شعار روز جهانی بدون دخانیات امسال  توسط سازمان جهانی بهداشت « مردم به غذا نیاز دارند، نه به دخانیات » و شعار ملی آن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور « حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات » تعیین شده است.

دکتر عبدالمجید قلیزاده اظهار داشت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سال 2020، 22.3 درصد از جمعیت جهان، 36.7 درصد از کل مردان و 7.8 درصد از زنان جهان از دخانیات استفاده می کردند. در ایران، آمار نشان می دهد که بیش از ۲۰ درصد مردان و ۴ درصد زنان بالای ۱۵ سال روزانه سیگار می کشند و به طور کلی حدود ۱۴ درصد کل افراد جامعه به صورت روزانه به استعمال دخانیات می‌پردازند.

وی با ابراز تاسف در خصوص مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات تصریح کرد: آمار WHO بیان می کند که دخانیات سالانه جان بیش از 8 میلیون نفر را در سرتاسر جهان می گیرد. بیش از 7 میلیون نفر از این مرگ و میرها ناشی از مصرف مستقیم دخانیات است در حالی که حدود 1.2 میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن افراد غیر سیگاری در معرض دود دست دوم است.

گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها (CDC) نیز بیان می کند که استعمال سیگار همچنان  یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری، ناتوانی و مرگ در در جهان است به طوریکه حدود 1 مورد از هر 5 مرگ به استفاده از دخانیات به خصوص سیگار نسبت داده می شود. طبق این گزارش کمترین میزان مصرف دخانیات در بین افرادی بوده است که تحصیلات بالا داشته اند و در افراد کمتر از دیپلم این رقم بیشترین بوده است.

و در پایان عضو هیأت علمی گروه بهداشت محیط خاطر نشان کرد: اقداماتی نظیر اعمال سیاست های پیشگیری و نظارت بر مصرف دخانیات، کمک به مردم در جهت ترک استعمال دخانیات، اگاهی بخشی و هشدار در مورد مضرات دخانیات، اجرای ممنوعیت تبلیغات، ترویج و حمایت از دخانیات وافزایش مالیات بر تنباکو می تواند کمک قابل توجهی در میزان مصرف دخانیات در سطح کشور داشته باشد.

سر تیتر خبر
همزمان با روز جهانی بدون دخانیات اعلام شد: