"تعهد من، ترک قلیان"

تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۸:۲۱ | تعداد بازدید: 44

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه همزمان با فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات بیان کرد:

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان " تعهد برای ترک دخانیات" ( Commit to quit ) وهمچنین شعار ملی امسال با عنوان "تعهد من، ترک قلیان" اعلام شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه بیشتر از 7 میلیون نفر و روزانه بیش از 190 هزار نفر در اثر استعمال دخانیات و مواجهه با دود دست دوم وهمچنین سالانه حدود 18 میلیون نفر در اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند و تقریبا 17 درصد یعنی معادل 3 میلیون نفر جزء مصرف کنندگان محصولات دخانی و مواجه شوندگان با دود دست دوم بوده اند.

نیره کثیری در ادامه بیان کرد: شایع ترین عوارض مواد دخانی، شامل اختلالات سیستم گردش خون،  سیستم تنفسی ، سیستم تولید مثل، پوست و چشم می باشند. کشیدن سیگار می تواند اثرات سوئی بر بدن بگذارد. بطور مثال دریافت بیش از حد فلزات سنگین اثرات مضر بر سلامت دارد و استعمال دخانیات یکی از منابع مهم دریافت این عناصر می‌باشد.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت افزود: برای ایجاد انگیزه جهت ترک سیگار و قلیان به توصیه های زیر عمل کنید:

در ابتدا یک دلیل قدرتمند پیدا کنید بطور مثال محافظت از خانواده در مقابل خطرات آن یا احتمال بیشتر ابتلا به سرطان ریه یا بیماری های قلبی در افراد سیگاری

سپس باید به تمام کارهایی که حواس شما را از سیگار یا قلیان کشیدن پرت می کند روی بیاورید بطور مثال یک تفریح سالم که به آن علاقه دارید مانند دوچرخه سواری یا آشپزی . البته لازم به ذکر است که کارشناسان بهداشت و پزشکان در مراکز بهداشتی درمانی بصورت رایگان به افراد در جهت ترک سیگار کمک میکنند و با مراجعه به آن ها می توان در مسیر ترک موفق تر بود.

نکته سوم این هست که هیچ وقت نباید بدون مشورت با پزشک دارویی را برای ترک مصرف کنید.

در مرحله بعد توصیه می‌شود به افراد خانواده خود بگویید که تصمیم به ترک دارید، آنها میتوانند شما را به ادامه کار ترغیب کنند و یا حتی می توانید برای اینکار از یک مشاور کمک بگیرید.

همچنین طبق بررسی های انجام شده فعالیت بدنی می تواند در کاهش و تسکین علائم ترک کمک کننده باشد . در مسیر ترک حتما میوه و سبزیجات بخورید.

در مسیر ترک سیگار و قلیان به فواید آن فکر کنید تا از مصرف مجدد آن اجتناب شود.

بطور مثال باید بدانید که تنها ۲۰ دقیقه بعد از ترک سیگار فشار خون كاهش پيدا مي كند.
و 12 ساعت پس از ترك سيگار سطح دي اكسيد كربن در خون كاهش مي يابد.
۳ ماه پس از ترك سيگارعملكرد ريه ها بهبود مي‌يابد.
۹ ماه پس از ترك سيگار تنفس بهتر شده و از ميزان سرفه كاسته مي شود.
۱ سال پس از ترك سيگارخطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب به نصف کاهش میابد .
۵ سال پس از ترك سيگارخطر ابتلا به سرطان ها مثل سرطان دهان و گلو به نصف کاهش مي يابد و خطر ابتلا به سکته مغزی مانند افراد معمولي مي شود.
۱۰ سال بعد احتمال مرگ ناشی از سرطان ريه به میزان۵۰ درصد كاهش يافته و 15 سال پس از ترك سيگار خطر ابتلا به بيماري عروق كرونر مانند افراد غير سيگاري مي شود.

و در نهایت توصیه میشود که اگر باز هم به سمت مواد دخانی کشیده شدید و شکست خوردید، اصلا نگران نباشید ، این فرایند طبیعی است . دوباره با انرژی بیشتر شروع کنید.